
Japan är av tradition, precis som många andra länder i Asien, ett land där man älskar att spela för pengar. Dock så är kasino via internet är relativt ny företeelse i landet, men har kommit igång på allvar senaste åren där tillväxten drivs av spelande på mobiler.
Vilka kasinon är stora i Japan?
Bland de första kasinona att lansera i Japan var faktiskt Vera John, som ju är bekant för många av oss Svenskar då det från början var just ett Svenskt kasino. Vera John har varit väldigt framgångsrika med sin Japansatsning och är just nu det kasino som framstår som det största och mest populär nätkasinot i Japan. Inga officiella siffror över marknadsandelar finns att tillgå, men utifrån sökvolymer på google så är Vera John överlägset mest populärt.
Ytterligare en indikation på Vera Johns framgång i Japan är att under det tredje kvartalet 2019 så stod Vera Johns Japanska intäkter för 28% av Gamesys (ägarbolaget) totala intäkter (källa: Calvinayre.com).
Däremot skulle nog få påstå att Vera John har den överlägset bästa mobila produkten i branschen. Åtminstone så är det inget som de varken blivit kända för, eller positionerat sig som.
Vilka leder mobil-racet på Japanska kasino marknaden?
Även här hittar vi ett antal kasinon i Japan med svenskkopplingar. Den stora framgångssagan när det gälla mobila kasinon, Leo Vegas, har även de storsatsat på Japan senaste två åren och även i Japan är positioneringen att erbjuda det bästa kasinot i mobilen.
Hero Gaming, även det ett bolag med kopplingar till Sverige, är involverade i tre kasinon med verksamhet i Japan; Casitabi, Simple Casino, samt Casino.me. Gemensamt för dessa tre kasino-sajter är att de är utvecklade med den mobila spelupplevelsen i fokus.
Hur ser framtiden för kasino i Japan ut?
Även om den Japanska kasino marknaden i nuläget är oreglerad, så bubblar det under ytan. Sedan några år tillbaka så arbetar myndigheterna på en reglering för off-line kasinon, där planen är att öppna ett antal fysiska kasinon. Parallellt så är det inget som tyder på att nätkasinonas tillväxt avtar, istället ökar spelandet i popularitet. Ytterligare en dimension till den Japanska marknaden är att spelandet på “Pachinko” (fysiska spelautomater liknande slotmachines) minskar år efter år och sannolikt driver på skiftet mot mer spelande på mobiler.